M-collectie

De kracht van beelden

11.06.2017 - 21.04.2019

Ontdek de kunst van het vertellen

In deze eerste zaal staan de dialoog met onze bezoekers en het kijken naar kunst centraal. Met een mix van oude en hedendaagse kunst dagen we jouw blik uit. Kritisch kijken, in de diepte kijken, anders kijken.

Beeldenecho

Wat je meteen zal opvallen, is de mix van oude en hedendaagse kunst. Een 14de-eeuwse piëta staat tussen een 16de-eeuws schilderij van de calvarie van Michiel Coxcie en Jan Vercruysses conceptuele werk Himalaya Golf. Elk kunstwerk of object vertelt een verhaal. En iedereen kijkt met een andere blik. Wanneer je een 14de-eeuws beeld naast een hedendaags conceptueel schilderij plaatst, krijgt de betekenis van het ene onherroepelijk kleur door het andere. Voeg daar je eigen interpretatie aan toe en het verhaal gaat een nieuwe richting uit. 

M heft de klassieke schotten op tussen oude en hedendaagse kunst. Want samen vertellen ze meer dan apart. Peter Carpreau, Conservator Oude Kunst

Een nieuwe museumtaal

Overal ervaren we voortdurend beelden. We lezen, begrijpen en schrijven in beeldtaal. Denk maar aan de emoji’s of selfies in onze dagelijkse communicatie. M past daarom de museumtaal aan. Zo maken we komaf met het label of de klassieke wandtekst als bijbel voor je bezoek. Titel, kunstenaar, materiaal en afmetingen van het werk laten we in deze tentoonstelling achterwege. En daar is een goede reden voor. Wat je leest, beïnvloedt je manier van kijken en leidt de aandacht af van het werk zelf. 

We verlaten de puur kunsthistorische benadering. De hedendaagse beeldcultuur vraagt een nieuwe benadering, die de bezoeker anders laat kijken – manieren die beter aansluiten bij de blik en de levensstijl van vandaag. Peter Carpreau, Conservator Oude Kunst

In de plaats daarvan komen er vragen, suggesties en voellabels waardoor je als bezoeker aandachtiger en nieuwsgieriger kijkt. Wij vertellen dus niet langer wat je moet zien. Wat de beelden vertellen willen we graag van jou horen. Isabel Lowyck, afdelingshoofd Publiekswerking: “Zonder met je vingers aan een wandtapijt te zitten, kan je zo toch voelen hoe zacht of hard het materiaal in kwestie is.” 

Hoe kijk jij naar kunst?

De Heilige Familie van Theodor Van Loon, de grote Triptiek met de calvarie van Michiel Coxcie, Rogier Vander Weyden, een levensgroot wandtapijt, een Antwerps retabel of hedendaags werk van Robert Devriendt en Marthe Wéry. Ze hangen er allemaal in die eerste zaal, maar anders dan je misschien zou verwachten. Zo hangt er ook een schitterend 15de-eeuws paneel met de passietaferelen van Christus. Een typisch voorbeeld van een werk dat in zijn eigen tijd niet als kunstwerk, maar als ondersteuning van het werk van de priester in de kerk functioneerde. Het had toen één interpretatie, vertelde één enkel verhaal. Nu hangt het in een museum, heet het kunst en staat het open voor nieuwe betekenissen van bezoekers vandaag. Dit werk krijgt het gezelschap van een filmpje over onderzoek naar kijkgedrag. Daarin ging men na hoe mensen naar dit werk met zijn verschillende taferelen kijken. Het resultaat? Iedereen kijkt anders. Zo heeft iedereen zijn eigen kijk-DNA. Aan de hand van de Passietaferelen tonen we je in deze zaal hoe dat werkt. Als je daar zin in hebt, kan je je eigen kijk-DNA laten vaststellen. 

Lees hier meer over het eye-tracking-onderzoek.