Plank Communication Center
Plank Communication Center
Beeldend kunstenaar Vedran Kopljar (Kroatië, °1991) onderzoekt sinds 2019 de plankwerken van de Amerikaanse minimalist John McCracken (1934-2011). Hij benadert de planken als een casestudy voor de verhouding tussen kijker en kunstobject. Hij zoekt de werken op en schrijft er brieven aan. M beheert een archief met carbonkopieën van al die brieven: het Plank Communication Center.
De ‘Planks’ van John McCracken zijn kunstwerken in de vorm van smalle, rechtopstaande planken uit hout en sterk glanzend polyester, vaak in felle monochrome kleuren, en leunend tegen de wand tentoongesteld. Tegenwoordig zijn ze verspreid over collecties in heel de wereld.
Vedran Kopljar is sterk geïnteresseerd in taal, communicatie en perceptie. Hij raakte gefascineerd door de ‘Planks’, en besloot te onderzoeken of er communicatie mogelijk is tussen hemzelf en het kunstwerk, en zo ja: welke.
In 2019 begon hij sommige van McCrackens werken op te zoeken. Meermaals bracht hij uren tijd door met een plank. Tegelijk ging hij brieven schrijven naar de planken. Die ‘Plank Communications’ bestaan vaak uit dessin automatique-tekeningen of kleuren – een poging om de taal van de plank zelf te benaderen. Het briefpapier heeft hij speciaal voor dit doel ontworpen. Van elke brief maakt Kopljar een carbonkopie. Die wordt toegevoegd aan het archief van het Plank Communication Center, dat wordt bewaard bij M.
Het archief functioneert als een ‘speculatief instituut’, waar de tracés van al die communicatiepogingen samenkomen. Op zijn beurt is het archief bij M gehuisvest binnen een museaal instituut. Aan de voorgevel van M vind je het bordje met het door Kopljar ontworpen PCC-logo.
Kopljar ziet de Plank Communications als een artistiek onderzoek naar de betekenisoverdracht tussen kunstwerk, kunstenaar en toeschouwer. Doordat hij ontmoetingen met de planken organiseert, en doordat de communicatie met de planken via de musea, verzamelaars of galeries verloopt, werpt het project daarnaast ook licht op de werking en toegankelijkheid van kunstinstituten en -collecties.