Grafiek op een roze wolk: de ontwerpers achter de Playground-huisstijl
Hoe begin je aan zo’n ontwerp? Vertrek je van een wit blad?
Joris: “We werken allebei vrij intuïtief. Als je zo’n opdracht krijgt, laat je dat even bezinken. We hebben sowieso een hoop ideeën in ons hoofd zitten, dingen waarvan je zegt: daar zou ik ooit nog iets mee willen doen – tot er zich een gelegenheid aandient, zoals nu. Mathieu is veel bezig met creatief programmeren, en zo kwam hij op het idee van die videogames. Op basis daarvan hebben we een ontwerp getekend. Eerst voor de affiche, en daarna hebben we ook de andere dragers uitgewerkt. Dat houdt wel méér in dan zomaar de schaal en de verhoudingen van de affiche aanpassen. We proberen er altijd kleine variaties in te brengen – de brochure is nét even anders vormgegeven dan de affiche, en allebei zijn ze weer anders dan de banners. Zo blijft er leven in je ontwerp.”
Playground duurt vier dagen. Is het niet frustrerend dat jullie ontwerp maar zo’n korte tijd meegaat?
Mathieu: “Daar moet je mee kunnen leven. En we hebben natuurlijk ook ons portfolio: daar blijft ons oude werk voortbestaan. Trouwens: sinds we een Instagram-account hebben, zien veel meer mensen onze ontwerpen dan vroeger.”
Joris: ”Playground is ook heel dankbaar om voor te werken. Veel festivals hebben een eigen huisstijl, maar die gooien ze niet ieder jaar helemaal om – ze sturen ‘m hooguit wat bij. Playground is wél ieder jaar anders, waarschijnlijk omdat het zo’n eclectisch festival is. Er komen ook heel wat mensen uit de sector naartoe: kunstenaars, ontwerpers, curatoren... Die hebben oog voor je ontwerp. Het doet plezier als je positieve reacties van hen krijgt.”
Gaan jullie zelf straks ook?
“Zeker! Op Playground hangt een prettige vibe - er gebeurt altijd iets. En zo zien we de mensen van de organisatie eens in het echt, in plaats van alleen maar via Zoom (lacht).”