Souffleur, wat is een pateen?
“De tweede pateen is ontworpen door Dom Martin Martin, een veelzijdige monnik-ontwerper over wie ik momenteel een doctoraat maak. Hij was de zoon van een Parijse bankier maar groeide op in Brussel. Daar volgde hij een kunstopleiding aan de Academie en leerde hij voor zilversmid. Na zijn studie besloot hij in te treden in de Abdij Keizersberg in Leuven. Hij had er aanvankelijk een eigen atelier, waar hij religieus zilverwerk vervaardigde. Maar zijn artistieke visie was ruimer: hij ontwierp ook liturgische gewaden, altaren, zelfs hele kerkinterieurs, en omringde zich met gespecialiseerde kunstenaars die zijn ontwerpen uitvoerden. Tijdens het interbellum had hij internationaal succes met zijn kleurrijke art-decodesign.”
“De pateen van Dom Martin is uitgevoerd door het vermaarde Parijse zilverhuis Tétard Frères, en is een uniek exemplaar. Ze heeft de vorm van een klein bord. Dat heeft een functionele reden: het maakt de pateen makkelijker te hanteren wanneer ze boven op de miskelk ligt of op het altaar staat. Er zijn een gestileerde vis en een mand met broden in gegraveerd – een verwijzing naar de parabel van de broden en de vissen. Daarboven staat het Griekse woord IXTYC, ‘ichthus’ of vis: het symbool van Jezus Christus. De pateen dateert uit 1949, en de stijl kondigt het meer uitgepuurde kerkzilver van de jaren 50 aan. Vanaf de herfst zal ze te zien zijn in een zaal die gewijd wordt aan nieuwe aanwinsten.”